Why Wikipedia Decided to Stop Calling Fox a ‘Reliable’ Source

When Karen Bass, a Congresswoman from Los Angeles, emerged in late July as a serious contender to be Joe Biden’s running mate, interest in her Wikipedia page exploded. By that time, the entry had grown to 4,000 words, been worked over by more than 50 different editors, and drew a weekly readership of 360,000. During that flurry of editing, a new section twice appeared below a list of offices Bass has held and legislation she has supported: "Controversy." It described the "substantial controversy and criticism" the Congresswoman had received for her words upon the death of Fidel Castro in 2016, and cited a Fox News report.Each time, less than an hour later, this addition would be gone—deleted by another Wikipedia editor. Anticipating there might be some push back at the removal, the editor offered a simple explanation: “Fox News is not enough ...”In those few days, Americans first learning about this obscure potential vice-presidential candidate naturally turned to the Internet to fill in the details: Googling her name, clicking on a link shared by a Facebook friend, or turning to Wikipedia. Yet where someone wound up getting their information about Bass—who leads the Congressional Black Caucus and was speaker of the California State Assembly—is hardly a minor matter. It could make all the difference, because while the executives of Google, Facebook, and YouTube seem content to distribute any incendiary reporting that arrives over the transom, the administrators of Wikipedia keep trying to live up to their responsibility as a source for accurate information.

SUBSCRIBE

Subscribe to WIRED and stay smart with more of your favorite Ideas writers.In an aggressive move that is anything but sitting back, a panel of Wikipedia administrators in July declared that Fox News would no longer be considered “generally reliable” in its reporting on politics and science, and in those areas “should be used with caution to verify contentious claims.” (Fox News articles on other topics were unaffected.) There simply were too many examples of misleading, inaccurate, and slanted reporting about science and politics for Wikipedia to pass on Fox News articles as part of a broader search for the truth.And while the decision hasn’t exactly banished Fox News from Wikipedia on those topics—there are still thousands of links to Fox News articles that appear there—it deprives Fox News of the ability to frame how the public interprets political events and politicians on Wikipedia. The changes to Bass’s article that highlighted a Fox News-promoted controversy give a glimpse at the stakes involved.
The attitude of the large platforms toward Fox News couldn’t be more different from Wikipedia’s. Search Google News or YouTube or Facebook and you will find plenty of Fox News reporting on politics and science, and why not? Once you disregard the importance of accuracy and proportionality, Fox News is great for business. Its biased reporting slakes a thirst of a sizable chunk of the public. According to a tally of the top-performing links published on Facebook each day, a Fox News article was number one for three days of a recent seven-day span.

For a digital platform, Wikipedia is refreshingly old school in its values. Operated by a nonprofit foundation, it certainly isn’t afraid to be boring.

And while I, and others, may be quick to read into the political significance in the decision to minimize Fox News’s influence on Wikipedia, the administrators who announced the changed policy tend to play down the drama. One of those administrators, who is British and goes by the handle Lee Vilenski, took on the matter despite, or actually because of, his lack of interest in politics. His area of editing usually includes snooker and pool; the only Trump he referenced in a long email exchange with me is Judd, the 30-year-old world snooker champion from Bristol.